français

recherche
publications
conférences
cv
contact

Alaric Kohler

Researcher in educational psychology


Topic of interest and research domains


socio-cognitive psychology

learning sciences
natural logic


argumentation
analysis of social interactions
science education

genetic epistemology
cultural psychology

dialogism


Articles

Kohler, A. (2014). Semiotic coevolution by organic and sociocultural selection. Culture & Psychology, 20, 192-202.

Arcidiaconon, F. & Kohler, A. (2010). Elements of design for studying argumentation: the case of two on-going research lines. Cultural-Historical Psychology, 2010, 1.

Kohler, A. (2010). To Think Human out of the Machine Paradigm: Homo ex Machina. Integrative Psychological and Behavioral Science, 44 (1), 39-57.

Kohler, A. (2010). Analyse interlocutoire d’une tâche collective médiatisée par ordinateur: entre collaboration et rapport de force. Cahiers de psychologie et éducation (Université de Neuchâtel), 45, 17-38.

Chapters & books

Kohler, A. (2014). Cause and Catalyst : A Differentiation. In :  K. R. Cabell & J. Valsiner, (Eds), The Catalyzing Mind, Beyond Models of Causality (Annals of Theoretical Psychology, 11, pp. 33-70. New York : Springer.

Kohler, A. (2010). Le problème de la détermination à la vertu dans le stoïcisme. Editions Universitaires Européennes.

Research reports

Perret, J.-F.; Sormani, P.; Bovet, A. ; Kohler, A. (2011). Décrire et mesurer la « fécondité » des recherches en sciences humaines et sociales. Aperçu d’un projet. Bulletin de l’Académie Suisse des Sciences Humaines et Sociales, 2.

Muller Mirza, N.; Perret, J.-F.; Haüsermann, G.; Pochon, L.-O.; Kohler, A.; Tateo, L. & Iannaccone A. & Perret-Clermont, A.-N. (2008). Chapter 8: Description of the experimentations in Switzerland & Italy. In Schwarz, B. & Perret-Clermont, A.-N. (Eds.), ESCALATE's White Book on Argumentation- and Enquiry-Based Science Learning, (pp. 217-262). Hebrew University, School of Education & Université de Neuchâtel. http://www.escalate.org.il/engsite/home/default.asp

Commission spécialisée (2004). Action DORE. Promotion des compétences en recherche orientée vers la pratique dans les Hautes Ecoles Spécialisées (HES) cantonales. Rapport d'activités 2000-2003. Berne: Fonds National de la Recherche Scientifique et Commission pour la Technologie et l'Innovation.